الگوریتم Bert چیست و هدف گوگل از طراحی آن چه بوده است؟

گوگل برای رسیدن به هدف خود که رضایت کاربران است الگوریتم‌هایی طراحی نموده که به درک بیشتر و بهتر در جستجوهای کاربران کمک می‌کنند. الگوریتم‌هایی مانند پنگوئن، panda، Freshness و … که هرکدام به طریقی موجب می‌شوند نتایج بهتر و نزدیکتری به جستجوی کاربران برایشان نمایش داده شود، به دنبال همین هدف، گوگل جدیدترین الگوریتم خود را رونمایی کرده و تغییر شگرفی در درک بهتر موتورهای جستجو از عبارت سرچ شده ایجاد نموده‌است.

این الگوریتم که الگوریتم Bert نام دارد، به منظور فهماندن زبان نوشتن عبارت به موتورهای جستجو طراحی و ایجاد شده‌است. به طور ساده‌ کاربرد این الگوریتم این است که کمک می‌کند موتور جستجو همانند یک انسان درک کند که جمله یا کلمه کلیدی نوشته شده توسط کاربر چیست و در نتیجه جستجوهای مربوط به آن را نمایش دهد.


الگوریتم BERT چیست؟

الگوریتم BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers است و در فارسی معنی آن اعمال کدگذاری دوطرفه برای مبدل‌ها است. در ابتدا ممکن است این نام برای شما کمی عجیب و غریب باشد ولی کارایی این الگوریتم جذاب گوگل می‌تواند این موضوع را برای شما بسیار شیرین‌تر از آنچه تصور می‌کنید کند. الگوریتم BERT در واقع مانند یک شبکه عصبی است که بر پایه‌ی تکنیک‌های زبان محاوره‌ای که انسان‌ها به طور طبیعی استفاده می‌کنند قرار گرفته است.

هنگامی که از انگلیسی غیر رسمی برای جستجو استفاده می‌شود این الگوریتم کمک می کند تا مفهوم جستجوها توسط گوگل شناسایی شود و در نتیجه نتایج مرتبط‌تری برای کاربر نمایش داده شود.


سایر قابلیت‌های الگوریتم Bert چیست

همانطور که می‌دانید بسیاری از کلمات، دارای چند معنی مختلف هستند که ممکن است تشخیص آنها برای انسان ساده باشد اما ربات‌های گوگل نتوانند آنها را درک کنند، بنابراین الگوریتم Bert کمک می‌کند که این مسئله نیز قابل درک باشد، از طرف دیگر این الگوریتم قابلیت درک حروف اضافه را نیز دارد. با یک مثال این موضوع را برای شما شفاف می‌کنیم: فرض کنید کاربری عبارت ” ساده ترین راه مهاجرت به کانادا” را جستجو می‌کند، پیش از ارائه الگوریتم Bert گوگل همه‌ی نتایجی که مربوط به مهاجرت کانادا بود، یعنی مهاجرت از کانادا یا مهاجرت به کانادا را برای کابر نمایش می‌داد، اما اکنون به درستی درک می‌کند که آیا کاربر نتایج مربوط به مهاجرت به کانادا را می‌خواهد یا مهاجرت از کانادا! در واقع این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند که حروف اضافه مانند: از، به، و… را بهتر متوجه شود.


نحوه عملکرد الگوریتم Bert چگونه است

الگوریتم Bert ابتدا در سال ۲۰۱۸ در دسترس همه قرار گرفت، ولی بیشتر جنبه‌ی آزمایشی داشت، بنابراین هرکسی می توانست به منظور تقویت کردن سیستم پردازش زبان خود، از آن استفاده کند و هدف گوگل از انتشار اولیه این الگوریتم تکمیل آن و تشخیص باگ‌ها و حفره‌های امنیتی بود. نسخه کامل الگوریتم Bert در اکتبر ۲۰۱۹ برای جستجوهایی به زبان انگلیسی ارائه شد.

اما اینکه روش عملکرد الگوریتم Bert چیست مستلزم مثال‌های مختلفی است تا به شما در درک آن کمک کند. این الگوریتم در واقع موجب تشخیص صحیح جستجوی کاربران می‌شود، به طور مثال ممکن است کاربری هنگام جستجوی عبارت مورد نظر خود غلط املایی داشته باشد و یا به لحاظ نوشتاری ترتیب را رعایت نکرده باشد، بنابراین الگوریتم جدید گوگل کمک می‌کند تا منظور کاربر درست و بهتر درک شود. عملی که پیش از آن موتورهای جستجو قادر به انجامش نبودند و فقط می‌توانستند مفهوم جملات صحیح را تشخیص دهند. به عبارتی Bert الگوریتم باهوشی است که با استفاده از کلمات موجود در جمله‌ی سرچ شده، کلمه‌های پیش و پس از عبارت نامفهوم، منظور کاربر را تشخیص می‌دهد.


آیا گوگل از الگوریتم BERT برای تمامی جستجوهای خود استفاده می‌نماید؟

جواب این سؤال به طور یقین خیر است. به طور کلی الگوریتم BERT از هر ۱۰ جستجو به زبان انگلیسی تنها یکی از آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علت این امر این است که گوگل الگوریتم BERT را تنها برای عبارت‌های طولانی‌تر و دیالوگ محورتر به کار می‌برد زیرا کلمات کلیدی که طولانی‌تر هستند کمتر مورد توجه کسانی که محتوا تولید می‌کنند قرار می‌گیرند و در نتیجه گوگل با به کار بردن الگوریتم BERT به پیدا شدن نتایج بهتر برای جستجوهای طولانی‌تر کمک می‌نماید. کلمات کلیدی کوتاه به دلیل این که اکثراً توسط سئو کاران مورد استفاده قرار می‌گیرند با آسانی هر چه بیشتر در گوگل یافت می‌شوند به همین دلیل است که الگوریتم BERT با این جستجوها سر و کار زیادی ندارد.


آیا الگوریتم BERT بر روی تولید محتوا و سئو تاثیری دارد؟

تولید و بازاریابی محتوا و همچنین سئو کردن در روش های قدیمی تنها امر مهم این بود که محتوایی که تولید کرده‌اید استانداردهای یک مطلب سئو‌شده و فرم‌های سئو مثل چراغ‌های سبز موجود در وردپرس را داشته شود اما امروزه این موضوع کمی متفاوت‌تر شده است. امروزه به جای این کار باید قبل از تولید یک محتوا در گوگل به دنبال کلمات کلیدی مناسب‌تر و تحقیقی برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط انجام دهیم. برای مثال پیشنهادهای گوگل می‌تواند کلمات کلیدی که بیشتر توسط کاربران جستجو شده‌اند را نشان دهد. همچنین گوگل قسمتی به نام People Also Ask دارد که در آن جستجوهای مرتبط با موضوع شما را نشان می‌دهد.

با توجه نمودن به این دو قسمت مهم می‌توانید محتوایی تولید نمایید که در گوگل بی همتا باشد و شما را در صدر جدول قرار دهند. البته به این نکته نیز توجه مهم داشته باشید که فقط شما نیستید که از این روش آگاهی دارید و دیگران نیز ممکن است از این موضوع آگاه باشند. پس باید تلاش خود را برای همگام شدن با الگوریتم BERT دو چندان نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.