مزرعه لینک چیست و چه تاثیر در سئو دارد

ایجاد لینک اگر چه یکی از فاکتورهای مهم برای سئو سایت است، اما این به این معنی نیست که تمرکزمان را بر روی مزرعه لینک بگذاریم. و لیستی از لینک های بی کیفیت را برروی صفحه مورد نظرمان بگذاریم. موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک فارم ها را به صورت اسپم می شناسند. گوگل با داشتن الگوریتم های مخصوص، لینک هایی که از طریق مزرعه لینک به صفحه ی از سایت انتقال داده شده را شناسایی و جریمه می کنند.

متاسفانه برخی از شرکت های خدمات سئو که کار بهینه سازی و افزایش جایگاه سایت در موتورهای جستجو را به عهده دارند، از Link farming استفاده می کنند. این سئوکاران، با استفاده از سایت های که غیر مرتبط با موضوع صفحه هستند، لینک های بی کیفیت را می خرند یا به صورت دستی ایجاد می کنند. هدف آن ها، افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو است که متاسفانه با چنین روشی، امکان جریمه و پنالتی شدن این سایت ها وجود دارد. در صورتی که متوجه این چنین لینک هایی در سایت خود شدید، حتما از روش disavow کردن بک لینک ها استفاده کنید.

مزرعه لینک (link farm) چیست؟

یکی از سوالات پر استفاده برای بهینه سازی سایت، مزرعه لینک بوده و همچنین جز یکی از تکنیک های کلاه سیاه (black hat seo) به حساب می آید. لینک فارم، سایتی است که لینک های زیادی از دیگر سایت ها دریافت می کند که این لینک ها می تواند به صورت دستی یا با خرید لینک های داخلی باشد. با استفاده از مزرعه لینک می توان جایگاه سایت را در موتورهای جستجو افزایش داد، اما به خاطر دارا بودن لینک ها و محتوای بی کیفیت، توسط موتورهای جستجو مورد جریمه قرار می گیرند.

در کل، مزرعه لینک، به مجموعه ای از صفحات وب می گویند که با هدف لینک دادن به صفحه مورد نظر ایجاد شده اند، یعنی تعدادی از سایت ها که مرتبط با موضوع صفحه مورد نظر نیستند، به صفحه مربوطه لینک میدهند و جایگاه سایت را افزایش می دهند. عموما این نوع لینک ها توسط پلتفرمی مانند وردپرس یا بلاگر ایجاد می شوند که خودشان دارای ارزش و جایگاهی در موتورهای جستجو نیستند.

استفاده نکردن از مزرعه لینک برای افزایش رتبه سایت

همانطور که ذکر شد، از مزرعه لینک، فقط به منظور افزایش جایگاه و رتبه در گوگل مورد استفاده قرار میگرفت که امروزه این روش، یک روش رد شده به حساب می آید، چرا که با استفاده از الگوریتم های آپدیت شده گوگل، استفاده از این روش غیر ممکن است.

همانطور که الگوریتم پاندا، محتواهای خوب و بدون کپی را برای افزایش رتبه در نظر می گیرد و به آنها رنک میدهد، الگوریتم پنگوئن هم برای بررسی لینک های خوب روی کار آمده است. پنگوئن، سایت هایی که دارای تعداد زیادی لینک از سایت هایی که دارای محتواهای مختلف و بی ارزش هستند را مشاهده کند، بلافاصله آن سایت را جریمه میکند. در چنین مواردی نه تنها رتبه سایت، کاهش می یابد، بلکه ممکن است، کل سایت هم از نتایج موتورهای جستجو خارج شود.
در کل گوگل با روش هایی که باعث رشد سریع سایت می شود، مخالف است و بلکه عقیده دارد که یک سایت، باید با گذراندن فرایندی در یک مرحله زمانی، رشد داشته باشد. مزرعه لینک، جزئی از تکنیک های تقلب برای افزایش رتبه در نتایج موتورهای جستجو به حساب می آید.

جایگزین برای مزرعه لینک

باتوجه به اینکه ساخت و ایجاد فارم لینک ها باعث افزایش رتبه سایت می شود، اما به محض اینکه گوگل متوجه این عمل شود، بلافاصله با سایت مخاطی برخورد شدیدی می کند. ساخت لینک های عالی باید در استراتژی سئوی یک سایت گنجانده شود. شاید خیلی ها این دیدگاه را داشته باشند که با لینک های زیاد میتوانند به هدفی که دارند برسند، اما داشتن لینک های نامعتبر زیاد در مقابل لینک های کم و با کیفیت، دارای ارزش بسیار کمی بوده است. برای دریافت لینک های با کیفیت می توان از روش های زیر استفاده نمود:

استفاده از وبلاگ های معتبر

می توانید با مراجعه به وبلاگ هایی که دارای ارزش زیاد هستند و همچنین دسته بندی موضوعی شما را دارند، لینک های با کیفیت دریافت نمایید. البته برای دریافت لینک، ممکن است که آن سایت ها با شما همکاری نکنند، اما شما نباید ناامید شوید بلکه باید به چنین وبلاگ هایی ایمیل بزنید.

استفاده از اینفوگرافی

استفاده از تصاویر ارزش بیشتری نسبت به کلماتی دارد که در محتوا نوشته می شود. در صورتی که شما نمیتوانید اینفوگرافی تولید نمایید، شخصی که دارای چنین تخصصی است را استخدام نمایید.

استفاده از سایت های web2

در وب، تعداد زیادی سایت ایرانی و خارجی وجود دارد که امکان ایجاد یک سایت را به ما می دهد و عموما به چنین سایت هایی، سایت ساز میگویند. در چنین سایت هایی، امکان ایجاد یک سایت به صورت مجزا وجود دارد که می توانید با داشتن ارزش آن سایت، به صفحه مورد نظر خود، لینک با ارزش انتقال دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.