از زمانی که گوگل برای اولین بار اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ قرار است الگوریتم Mobile First Index را منتشر کند، اطلاعات بسیار زیادی منتشر شده است. در طول سال های اخیر، گوگل اطلاعات و بروزرسانی های جدیدی را در مورد چگونگی عملکرد الگوریتم Mobile First Index و نحوه استفاده از آن ارائه داده است.

الگوریتم Mobile First Index



الگوریتم Mobile First Index دقیقاً چیست؟


در گذشته وقتی کاربران در اینترنت به جستجو می‌پرداختند، نسخه دسکتاپ سایت شما، معیار اصلی گوگل برای رتبه‌دهی به حساب می‌آمد، ولی با به روی کار آمدن گوشی‌های تلفن همراه و محبوبیت آن ها، گوگل هم تصمیم گرفت با تغییر الگوریتم رتبه‌بندی خود، نسخه موبایلی وبسایت‌ها را در اولویت قرار دهد.

این تغییر همان الگوریتم Mobile First Index بود که از ابتدای سال ۲۰۱۸ و به صورت تدریجی برای همه سایت‌ها فعال شد؛ به این معنی که اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها، نسخه موبایل، و اولویت دوم همان نسخه دسکتاپ است؛ یعنی درست برعکس چیزی که قبل از معرفی این الگوریتم شاهد آن بودیم.


نیاز به هیچ گونه ثبت مطلب جداگانه ای برای نسخه موبایل نیست!


از میان همه موارد ذکر شده در مورد الگوریتم Mobile First Index، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن دقت کرد، همین است. بسیاری از افراد وجود دارند که علاوه بر ثبت نسخه دسکتاپ یک سایت در گوگل، اقدام به ثبت مطالب برای نسخه موبایل نیز می کنند که عملا کار بی فایده ای است و نیاز به چنین کاری نیست.

فقط برای اطمینان از عدم سوء تفاهم، گوگل اظهار داشته است که هیچ ثبت جداگانه ای برای موبایل وجود ندارد. در عوض، Mobile First Index به این معنی است که گوگل در درجه اول از نسخه موبایل صفحه وب برای اهداف رتبه بندی و فهرست بندی استفاده می کند. در سال ۲۰۱۸، گوگل توضیح داد که با الگوریتم Mobile First Index، URL نسخه فرندلی موبایل سایت شما ثبت می شود. اگر وب سایت شما دارای URL های موبایل و دسکتاپ جداگانه است، Google URL موبایل را به کاربران موبایل و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان می دهد.


چطور باید سایت خود را برای الگوریتم جدید گوگل آماده کنیم؟


حالا که گوگل نسخه موبایل سایت شما را معیار بررسی و تعیین جایگاه قرار می‌دهد باید استانداردهایی را در پیاده سازی آن در نظر داشته باشید. فارغ از اینکه سایت شما جزو کدام یک از ۴ دسته بالا باشد، مواردی که در این جا معرفی می‌کنیم می‌تواند برای درک بهتر گوگل از نسخه موبایل شما مفید باشد.


۱- محتوا، ساختار صفحات و کدهای موبایل و دسکتاپ یکسان باشد

یکسان بودن محتوای سایت در دو نسخه موبایل و دسکتاپ اقدامی است که می‌تواند تا حد زیادی، خیال شما را از بابت به‌روزرسانی‌های جدید گوگل راحت کند. یکسان بودن محتوا در نسخه موبایل و دسکتاپ به معنی رعایت این موارد است :

یکسان بودن تگ‌های متا مانند عنوان و توضیحات
نشانه‌گذاری استاندارد و کدهای اسکیما (Schema) در موبایل و دسکتاپ یکسان باشد
محتوای اصلی صفحه (به جز سایدبار، فوتر و هدر) در هر دو نسخه مشابه باشند

۲- توجه به محتوای قرار گرفته در فوتر و سایدبار

همان‌طور که می‌دانید نسخه موبایل سایت‌ها به دلیل ‌اندازه کمتر، نسبت به دسکتاپ فضای کوچک‌تری دارند. وقتی وارد یک سایت ریسپانسیو می‌شوید، بخش‌هایی مانند فوتر و سایدبار حذف می‌شوند؛ بنابراین اگر لینک مهمی در این بخش‌ها وجود داشته باشد بعد از تمرکز گوگل بر روی نسخه موبایل طبیعتا ارزش خودشان را از دست خواهند داد.

دقت کنید که محتوای اصلی هر صفحه در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ در دسترس و قابل رویت باشند.
۳- طراحی ریسپانسیو بهتر از یک نسخه موبایل مجزا است

شاید در نگاه اول گمان کنید با ارزشی که گوگل برای موبایل قائل است، بهتر است یک آدرس مجزا برای موبایل در نظر بگیرید. اما گوگل پیشنهاد می‌کند که اولویت اصلی شما طراحی ریسپانسیو باشد. ترتیب ارزش‌گذاری گوگل برای هر یک از این روش‌ها به شرح زیر است:

اولویت اول: ریسپانسیو بودن سایت

اولویت دوم: داشتن نسخه مجزا برای موبایل یا Mobile Version

اولویت سوم: نمایش یکسان سایت در دسکتاپ و موبایل (این مورد اصلاً توصیه نمی‌شود)

و در آخر اینکه برای تجارت‌های بزرگ‌تری که تعداد بازدید کننده بیشتری دارند، استفاده از تکنیک Dynamic Serving می‌تواند بعد از اولویت اول، انتخاب مناسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.